perjantai 20. tammikuuta 2017

ford fiesta 1.6 zetec troubleshooting

Työnalle tuli fiesta, jossa ongelmana oli lämpöjen nouseminen yli 80km/h ajaessa, sekä nykiminen liikkeellelähdössä. Ensin alettiin selvittämään nykimisen syytä, viaksi epäiltiin sytytyspuolen vikaa. Ensin siis irroitettiin tulpat, säädettiin kärkivälit ja vika parani sillä hetkellisesti, joten uudet tulpat tilattiin ja vaihdettiin. Samalla vaihdettiin myös venttiilikopan tiiviste, joka vuosi öljyä tulppien juuriin. Kun käyntihäiriö oli muka saatu korjattua ja venttiilinkoppa tiivistettyä, alettiin selvittämään lämpeämisvikaa. Auton annettiin käydä lämpöiseksi, jolloin todettiin että flekti ei pyöri. Mittaamalla flektin johdoille ei tullut virtaa kun olisi pitänyt, joten tarkistettiin sulake. Sulakkeen toiselle puolelle tuli virtaa, mutta ei toiselle, joten sulake oli palanut. Flekti alkoi toimimaan sulakkeen vaihdolla myös hetkellisesti, jolloin auto palautettiin asiakkaalle.


...Kunnes, auto tuli kuukauden päästä takaisin, vikana oli lämpeneminen kun ajetaan yli 80km/h, sekä moottorin nykiminen. Tällä kertaa epäiltiin suoraa puolaa, koska kyseiset fordin puolat ovat yleensä vaihdon tarpeessa jo tuossa vaiheessa. Saimme testiin toisen uuden puolan, jolla kaikki ongelmat poistuivat, ja autoon tilattiin siten puola, joka asennettiin paikalleen, ja sillä auto alkoi toimimaan normaalisti. Vanhassa puolassa mitatut resistanssit olivat vain hieman korkeammat ohjearvoihin verrattuna, mutta siitä huolimatta puola aiheutti kyseiset pätkimiset, ja uudella puolalla auto alkoi toimimaan normaalisti. Flektille tuli virta kun lämmöt nousivat tarpeeksi, mutta pyörimisliikkeeksi se ei muuttunut. Otin flektin liittimen irti ja koitin mitata resistanssia, ei näyttänyt mitään, ja koitin vielä varmuudeksi hyppyjohdoilla suoraan akulta, mitään ei tapahtunut. Asiakas hommasi uuden flektin, jolla homma alkoi taas pelaamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti