Hommaksi tuli vaihtaa -04 puntoon jarrutehostin, sillä kyseinen auto kävi huonosti, jarrupoljin oli kova ja jarrua painaessa käynti muuttui. Uusi osa oli hommattu valmiiksi, ja osan vaihto olisi ollut noin parin tunnin homma ilman pieniä vastoinkäymisiä..
Ensin aloitettiin poistamalla akku ja akkukotelo pois tieltä. Sitten irroitettiin abs yksiköltä pääsylinterille menevät jarruputket, jotka menivät molemmat poikki sillä nipat olivat jumissa jarruputken ympärillä ja jarruputki meni spiraalille. Abs yksikön kiinnitysruuvit löysättiin ja yksikköä nostettiin hieman pois tieltä, jonka jälkeen irroitettiin jarrunestetason anturin liitin, sekä pääsylinteri irroitettiin.
Auton puolelta irroitettiin 4kpl m8 muttereita, joilla tehostin ja jarru-/kytkin-/kaasupoljinasetelma on kiinni korissa. Hankalaksi homman teki se, että tehostimen tangon pää oli kiinni jarrupolkimessa erikoisella muoviklipsillä perinteisen tapin ja sokan sijaan.. Kyseistä klipsua ihmeteltiin ja paineltiin ja väänneltiin muutama tunti, lopulta tehostin saatiin irti, mutta sekä jarrupolkimen puolen muoviosa ja edellämainittu klipsu olivat hajalla, ja ne täytyi hakea paikalliselta purkaamolta ehjät. Lopulta kuitenkin saatiin tehostin vaihdettua, sekä uusi jarrupoljin jossa ehjä tehostimen tangon lukitusosa. Kaikki saatiin takaisin kasattua, lopuksi täytyi tehdä uudet jarruputket jotka saatiin aiemmin hajalle. Kun putket oli tehty, järjestelmä täytettiin DOT4 jarrunesteellä ja ilmattiin käyttäen jarrutohtoria. Jarrut saatiin lopulta kuntoon.
Tämän lisäksi vaihdettiin yksi sytytystulppa, jonka kierteet olivat kärsineet ja asiakas oli jättänyt sen vaihtamatta. Kylmän viileästi väänsin vanhan tulpan irti, ja hieman pystykierrettä siitä löytyikin. Uusi meni paikoilleen ilman ongelmia. Myös pakoputken takavaimennin vaihdettiin, vanha oli ruostunut puhki monesta kohtaa. Päädyin sahaamaan putken poikki, ja hakkarin talttapäämeiselillä sekä vasaralla vanhan muhviosan pois etupään putkesta. Uusi vaimennin meni kiinni pakoputkitahnan kanssa, eikä vuotajakaan ollut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti