keskiviikko 21. syyskuuta 2016

e46 takaluukun mikrokytkimen toimimattomuus

Tällä viikolla saimme työnalle BMW e46:sen, johon oli tarkoitus vaihtaa joka nurkkaan jarrulevyt ja palat, sekä molemmat kulumisvaroittimen johdot, sekä katsoa auto katsastuskuntoon. 

Jarruhilujen vaihto sujui ongelmitta, eikä päällipuolinkaan ollut mitään vikaa, mitänyt kaikki parkkipolttimot vaihdettiin, kun edessä ja takana oli jo molemmissa yksi rikkinäinen. Myös auton alle katsottiin ja jouduimme toteamaan että autossa massiivinen öljyvuoto(jos toinenkin), ja seuraavana olisi ollut auton pesu...

Vaan pesuun emme ehtineet, kun toimimaton takaluukun nappimekanismi aiheutti päänvaivaa. Kyseisessä korimallissa on allaolevan kuvan mukainen kahvaosa, johon on sisällytetty rekisterikilvenpolttimot sekä takaluukun mikrokytkin:

(kys. kuva netistä lainattu)

Autossahan ei aluksi toiminut ainoastaan mikrokytkimestä avaus. Koska kyseinen osa maksaa marmoritiskillä 120€, päätin mielenkiinnosta sen korjata, ja päätin oppia samalla. 

Aluksi epäilimme, että ainoassa "kuluvassa osassa" eli mikrokytkimessä olisi vikaa, joten mittasimme sen. Kuorimme mikrokytkimen molemman puolen johdot sen verran, että yleismittarin mittakärjet sai tungettua kuparisäikeihin, ja mittari piippausasennossa kertoi meille, että kytkin kyllä sulkee kun nappia painaa. Tämän jälkeen aloimme tutkimaan kyseiselle listalle menevää 3 -pinnistä liitintä. Kyseiselle liittimelle menee yksi maadoitus (ruskea), +12v jännite (harmaaruskea) sekä mikrokytkimen harmaakeltainen johto, joka maadoittaa kytkimen. 

Typerän suunnittelun vuoksi, listassa olevat liitokset pääsevät hapetteumaan todella nopeassa ajassa kosteuden päästessä niihin käsiksi. Kaikki johdot kulkevat  kilvenvalon polttimoiden kautta, ja ne liitokset ovat pelkkiä puristusliitoksia, joten ne lakkaavat yhdistämästä helposti. Piirsimme paperille koko listan sisäisen johdotuksen ymmärtääksemme sitä, ja tämän avulla mittailimme minne virta kulkee, ja ettei johtimissa ja niiden liitoksissa ollut turhaa resistanssia. Lisättyäemme muutaman hyppylangan, saimme kaikki kontaktit kuntoon ja takaluukun avauksen toimimaan. Sen jälleen suojasimme kaikki liitokset moottorisilikonilla oikosulkuvaaran vuoksi, sekä estämään uudelleen hapettumista.

Helppo tapa säästää saturianen, jos kyseisen listan kanssa ongelmaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti